Description Use Case VFU-ELF: Unterschied zwischen den Versionen

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[[File:Poster_Semantic_CorA_small_German.png|right|thumb|250px|Forschungskreislauf mit Semantic CorA (Poster, 2013)]]
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[[File:Poster_Semantic_CorA_small_German.png|right|thumb|250px|Research cycle with Semantic CorA (Poster, 2013)]]
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Below, we describe what the Use Cases are about (see also the [[Technical_Description_Use_Case_VFU-ELF|technical description]]), and briefly introduce the VRE (Virtual Research Environment for Lexicon Studies in Educational Science) to enable an insight into concrete research practice (see Stisser/Hild/Ell/Schindler 2013).
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=Research interest=
  
=Forschungsinteresse=
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==Reference works in pedagogy and educational science==
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Pedagogical reference works bear a particularly high research value given that we can assume knowledge that has been included in a reference work represents the “mainstream‘ of a research discipline (regarding the relevance of reference works for the discipline, see e.g.. Lenzen/Rost 1999; Herzog 2005; Brachmann 2008; Prodöhl 2011). Hence, it is suitable for presenting the “cognitive gestalt” of the discipline’s development (Herzog 2005: 676). Accordingly, researchers working on associated doctoral projects will explore trend discontinuities, appropriations and delimitations of boundaries of disciplinary knowledge, focusing on the central term of “Erziehung’  (education/care) in educational science reference books from 1895 until 1989 – thus a period of time when educational science in Germany was institutionalised, established, specialised and diversified as a research discipline taught at universities, (project “Erziehung in Fachlexika der Erziehungswissenschaft von 1895 bis 1989“, Anna Stisser). On the other hand, the project “’Helden’ und ‚Denker’ der Pädagogik im Spiegel ihrer Fachlexika von 1774 bis 1942” by  Anne Hild willl investigate the people portrayed in reference works. Two questions are at its core:  who is mentioned and thus characterised as being important for the discipline? And: How are these persons described respectively construed?
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The VRE platform is jointly used for both projects, based on Semantic CorA. In total, 83 reference books (lexicons) were integrated into the VRE. These are currently being assessed.
  
==Fachlexika der Pädagogik und Erziehungswissenschaft==
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=Working with the VRE=
Pädagogische Fachlexika sind von besonderem Forschungswert, wenn man davon ausgeht, dass in Fachlexika (Vgl. zur Bedeutung von Nachschlagewerken für die Disziplin z. B. Lenzen/Rost 1999; Herzog 2005; Brachmann 2008; Prodöhl 2011) aufgenommenes Wissen als „mainstream“ (Herzog 2005: 676) einer Disziplin gelten kann und daher geeignet ist, die „kognitive Gestalt“ (ebd.) ihrer Entwicklung darzustellen. So sollen in den angegliederten Dissertationsprojekten zum einen Konjunkturen, (Dis-)Kontinuitäten, Aneignungen und Grenzmarkierungen des disziplinären Wissens zum zentralen Begriff ‚Erziehung’ in erziehungswissenschaftlichen Fachlexika von 1895 bis 1989 – einem Zeitraum, in dem die Erziehungswissenschaft in Deutschland sich als universitär verankerte, forschende Disziplin institutionalisiert, etabliert, spezialisiert und diversifiziert – herausgearbeitet werden (Projekt „‚Erziehung’ in Fachlexika der Erziehungswissenschaft von 1895 bis 1989“, Anna Stisser). Zum anderen sollen im Projekt „‚Helden’ und ‚Denker’ der Pädagogik im Spiegel ihrer Fachlexika von 1774 bis 1942” das Personal, wie es in Lexika vorkommt nachverfolgt werden. Dabei stehen zwei Fragen im Zentrum: Welche Personen werden genannt und damit als für die Disziplin relevant markiert? Und: Wie werden die Personen beschrieben bzw. konstruiert?
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This VRE (VFU ELF) is the first virtual research environment realised by Semantic CorA. Below, we describe some possible research approaches exemplarily run within this virtual research site.  
Beide Projekte nutzen die Virtuelle Forschungsumgebung (VFU) auf Grundlage von Semantic CorA gemeinsam. Dazu wurden, wie oben beschrieben, insgesamt 83 Lexika in die VFU ELF integriert. Diese werden nun ausgewertet.
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[[File:Startseite VFUELF.jpg|right|thumb|250px| VFU ELF homepage]]
  
=Arbeiten in der VFU=
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== Transfer==
Die VFU ELF ist die erste auf Grundlage von Semantic CorA realisierte virtuelle Forschungsumgebung. Im Folgenden werden einige der Möglichkeit des Forschens in dieser VFU beispielhaft dargelegt.  
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An OAI interface enables automated transfer of digitised reference works and their bibliographical metadata from [http://bbf.dipf.de/digitale-bbf/scripta-paedagogica-online/digitalisierte-nachschlagewerke Scripta Paedagogica Online (BBF)], including digitised files (image files), so that all relationships among data are retained ("is author of", "is volume of", "is lemma in", ...) (cf. [[Technical_Description_Use_Case_VFU-ELF|technical description]]). In addition, bibliographical information (Lexicon, volume, editor, author, title of lemma, pages , ...) together with selected digitised lexicon objects is manually integrated via a specialised form [[Semantic_CorA_Extensions#OfflineImportLexicon|(Tool: OfflineImportLexicon)]]. Without exception, all thus transferred data can be edited and queried on the VRE.
[[File:Startseite VFUELF.jpg|right|thumb|250px|Startseite der VFU ELF]]
 
  
== Import ==
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== Categorisation==
Über eine OAI-Schnittstelle konnten bereits digitalisierte Lexika und ihre bibliographischen Metadaten von der [http://bbf.dipf.de/digitale-bbf/scripta-paedagogica-online/digitalisierte-nachschlagewerke Scripta Paedagogica Online der BBF] mitsamt der als Bilddateien vorliegenden Digitalisate automatisiert importiert werden, so dass alle Beziehungen der Daten zueinander ("ist Autor von", "ist Band von", "ist Lemma in", ...) erhalten blieben  (vgl. [[Technical_Description_Use_Case_VFU-ELF|technische Beschreibung]]). Zusätzlich wurden die bibliograpischen Angaben (Lexika, Bände, Herausgeber, Autoren, Lemmatitel, Seitenangaben, ...) und ausgewählte Digitalisate weiterer Lexika über ein Formular des [[Semantic_CorA_Extensions#OfflineImportLexicon|Importtools für Lexika]] händisch integriert. Alle so importierten Daten sind in der VFU ohne Unterschiede bearbeit- und abfragbar.
 
  
== Kategorisierung ==
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Even at the level of lemma keywords, allocations can be made, e.g. all lemmata describing persons can be marked as such via a form. The research process enables query of all lemmata denoting a person. Categorisation is operable by intuition. New categories can be developed and inserted any time if necessary for a research process.
  
Bereits auf Lemmastichwortebene lassen sich Zuordnungen vornehmen, so können beispielsweise alle Lemmata, die Personen beschreiben, über ein Formular als solche gekennzeichnet werden. Für den Forschungsprozess ergibt sich so die Möglichkeit im Anschluss nach allen Lemmata zu fragen die Personen bezeichnen. Die Kategorisierung ist intuitiv bedienbar, und es können jederzeit neue, für den aktuellen Forschungsprozess nötige Kategorien entwickelt und eingefügt werden.
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[[File:Formular_Lemmabeschreibung.png|right|thumb|250px| Categorisation of Lemmata]]
  
[[File:Formular_Lemmabeschreibung.png|right|thumb|250px|Kategorisierung von Lemmata]]
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== Coding ==
  
== Kodierung ==
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In the VRE, an annotation tool (cf. [[Semantic_CorA_Extensions|Semantic Image Annotator]]) enables qualitative data analysis. The annotation tool permits text coding. It is thus possible to look at the different codes, compare and visualize them.
  
In der VFU können mit dem Annotationstool (vgl. [[Semantic_CorA_Extensions|Semantic Image Annotator]]) Daten qualitativ analysiert werden. Mit dem Annotationstool lassen sich Textstellen mit Codes versehen. Anschließend kann man sich die vergebenen Codes ansehen, vergleichen und visualisieren lassen.
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The image illustrates how a relevant passage in a text regarding a person, e.g. Pestalozzi, is marked:
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[[File:Kodierung SIA.jpeg|right|thumb|250px|Kodierung einzelner Wörter oder Passagen in
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== Cumulated query==
  
Das Bild zeigt beispielhaft wie man eine relevante Textstelle zu einer interessierenden Person, hier Pestalozzi, markiert:
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Queries allow for clear presentations of data in tables, thus they can be prepared for transfer, e.g. into Excel. To launch a query, users can either write their own queries or use the analysis tool (see screenshots on the right hand side).
[[File:Kodierung SIA.jpeg|right|thumb|250px|Kodierung einzelner Wörter oder Passagen in Lemmata]]
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[[File:Frauentabelle.jpg|right|thumb|250px|Query for women cited in reference work, with portraits – table]]
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[[File:Analysetool.jpg|right|thumb|250px| Search mask of the tool]]
  
  
== Kumulierte Abfragen ==
 
  
Über Abfragen lassen sich Daten übersichtlich in Tabellen darstellen und auch für den Export in beispielsweise Excel bereitstellen. Um Abfragen zu stellen, kann man entweder eigene Queries schreiben oder das Analysetool nutzen (s. Screenshots rechts).
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=References=
[[File:Frauentabelle.jpg|right|thumb|250px|Tabellarische Abfrage nach den in Lexika genannten Frauen mit Portraits]]
 
[[File:Analysetool.jpg|right|thumb|250px| Abfragemaske des Analysetools]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
=Literatur=
 
  
 
*Brachmann, Jens (2008): Der pädagogische Diskurs der Sattelzeit. Eine Kommunikationsgeschichte. Bad Heilbrunn.
 
*Brachmann, Jens (2008): Der pädagogische Diskurs der Sattelzeit. Eine Kommunikationsgeschichte. Bad Heilbrunn.
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*Lenzen, Dieter/Rost, Friedrich (1999): Die Fachlexikographie der Pädagogik/Erziehungswissenschaft. In: Hoffmann/Kalverkämper/Wiegand, 2. Halbband. Berlin u.a., S. 2013-2036.
 
*Lenzen, Dieter/Rost, Friedrich (1999): Die Fachlexikographie der Pädagogik/Erziehungswissenschaft. In: Hoffmann/Kalverkämper/Wiegand, 2. Halbband. Berlin u.a., S. 2013-2036.
 
*Prodöhl, Ines (2011): Die Politik des Wissens : allgemeine deutsche Enzyklopädien zwischen 1928 und 1956. Berlin.
 
*Prodöhl, Ines (2011): Die Politik des Wissens : allgemeine deutsche Enzyklopädien zwischen 1928 und 1956. Berlin.
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*Stisser, Anna/Hild, Anne/Ell, Basil/Schindler, Christoph (2013): Neue Forschungswerkzeuge in der Historischen Bildungsforschung. Die virtuelle Forschungsumgebung SMW-CorA für die kollaborative Analyse und Auswertung umfangreicher digitalisierter Quellen. In: Jahrbuch für Historische Bildungsforschung 19, S. 305-325.

Aktuelle Version vom 25. November 2014, 14:38 Uhr

Research cycle with Semantic CorA (Poster, 2013)

Below, we describe what the Use Cases are about (see also the technical description), and briefly introduce the VRE (Virtual Research Environment for Lexicon Studies in Educational Science) to enable an insight into concrete research practice (see Stisser/Hild/Ell/Schindler 2013).

Research interest

Reference works in pedagogy and educational science

Pedagogical reference works bear a particularly high research value given that we can assume knowledge that has been included in a reference work represents the “mainstream‘ of a research discipline (regarding the relevance of reference works for the discipline, see e.g.. Lenzen/Rost 1999; Herzog 2005; Brachmann 2008; Prodöhl 2011). Hence, it is suitable for presenting the “cognitive gestalt” of the discipline’s development (Herzog 2005: 676). Accordingly, researchers working on associated doctoral projects will explore trend discontinuities, appropriations and delimitations of boundaries of disciplinary knowledge, focusing on the central term of “Erziehung’ (education/care) in educational science reference books from 1895 until 1989 – thus a period of time when educational science in Germany was institutionalised, established, specialised and diversified as a research discipline taught at universities, (project “Erziehung in Fachlexika der Erziehungswissenschaft von 1895 bis 1989“, Anna Stisser). On the other hand, the project “’Helden’ und ‚Denker’ der Pädagogik im Spiegel ihrer Fachlexika von 1774 bis 1942” by Anne Hild willl investigate the people portrayed in reference works. Two questions are at its core: who is mentioned and thus characterised as being important for the discipline? And: How are these persons described respectively construed? The VRE platform is jointly used for both projects, based on Semantic CorA. In total, 83 reference books (lexicons) were integrated into the VRE. These are currently being assessed.

Working with the VRE

This VRE (VFU ELF) is the first virtual research environment realised by Semantic CorA. Below, we describe some possible research approaches exemplarily run within this virtual research site.

VFU ELF homepage

Transfer

An OAI interface enables automated transfer of digitised reference works and their bibliographical metadata from Scripta Paedagogica Online (BBF), including digitised files (image files), so that all relationships among data are retained ("is author of", "is volume of", "is lemma in", ...) (cf. technical description). In addition, bibliographical information (Lexicon, volume, editor, author, title of lemma, pages , ...) together with selected digitised lexicon objects is manually integrated via a specialised form (Tool: OfflineImportLexicon). Without exception, all thus transferred data can be edited and queried on the VRE.

Categorisation

Even at the level of lemma keywords, allocations can be made, e.g. all lemmata describing persons can be marked as such via a form. The research process enables query of all lemmata denoting a person. Categorisation is operable by intuition. New categories can be developed and inserted any time if necessary for a research process.

Categorisation of Lemmata

Coding

In the VRE, an annotation tool (cf. Semantic Image Annotator) enables qualitative data analysis. The annotation tool permits text coding. It is thus possible to look at the different codes, compare and visualize them.

The image illustrates how a relevant passage in a text regarding a person, e.g. Pestalozzi, is marked: [[File:Kodierung SIA.jpeg|right|thumb|250px|Kodierung einzelner Wörter oder Passagen in

Cumulated query

Queries allow for clear presentations of data in tables, thus they can be prepared for transfer, e.g. into Excel. To launch a query, users can either write their own queries or use the analysis tool (see screenshots on the right hand side).

Query for women cited in reference work, with portraits – table
Search mask of the tool


References

  • Brachmann, Jens (2008): Der pädagogische Diskurs der Sattelzeit. Eine Kommunikationsgeschichte. Bad Heilbrunn.
  • Herzog, Walter (2005): Pädagogik und Psychologie im Wörterbuch. Zur Normalität der Erziehungswissenschaft. In: Zeitschrift für Pädagogik 51, S. 673-693.
  • Lenzen, Dieter/Rost, Friedrich (1999): Die Fachlexikographie der Pädagogik/Erziehungswissenschaft. In: Hoffmann/Kalverkämper/Wiegand, 2. Halbband. Berlin u.a., S. 2013-2036.
  • Prodöhl, Ines (2011): Die Politik des Wissens : allgemeine deutsche Enzyklopädien zwischen 1928 und 1956. Berlin.
  • Stisser, Anna/Hild, Anne/Ell, Basil/Schindler, Christoph (2013): Neue Forschungswerkzeuge in der Historischen Bildungsforschung. Die virtuelle Forschungsumgebung SMW-CorA für die kollaborative Analyse und Auswertung umfangreicher digitalisierter Quellen. In: Jahrbuch für Historische Bildungsforschung 19, S. 305-325.